سه شنبه 1401/11/4 11:09
شماره :
271

ادغام نظام سلامت با آموزش کشور يك حرکت انقلابی بود

وزیر

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تأکید کرد : وزارت بهداشت موظف به ادغام نظام پزشکی و آموزشی کشور است .

دکتر عین الهی گفت: وزارت بهداشت موظف است تا ادغام نظام پزشکی و نظام آموزشی کشور را حفظ کند و تمام ساختارهای آن را تعمیق ببخشد.

تریتا نیوز-به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل فرهنگستان علوم پزشكي كشور ، دکتر بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شوراي آينده نگاري ، نظريه پردازي و رصد كلان سلامت كه با موضوع ” تاکید بر تعمیق ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت ها و خدمات سلامت” برگزار شد با اشاره به دستاوردهای ادغام نظام سلامت و آموزش کشور گفت: موضوع ادغام نظام سلامت با نظام آموزش کشور يك حرکت انقلابی با برکات و دستاوردهای بسیار برای کشور بوده و بدون شک حوزه سلامت یکی از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است.

دكترعین اللهی با اشاره به دیگر اثرات مثبت ادغام نظام پزشکی با نظام آموزشی تصریح کرد: تغییر در منابع آموزشی منطبق بر نیازهای جامعه، یکی دیگر از برکات ادغام نظام سلامت با نظام آموزشی کشور است.همچنین در بحث اهداف آموزشی با رویکرد افزایش دانشگاه ها با رشد ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی مواجه هستیم و بسیاری از بیمارستان های درمانی تبدیل به بیمارستان های آموزشی شدند.

وی افزود: اگر امروز شاهد استقلال سلامت هستیم و در زمان کرونا جز کشور های پیشرفته در زمینه درمان شناخته شده ايم به واسطه ادغام نظام پزشکی با نظام آموزشی کشور است، همچنین اجرایی شدن سیاست های مقام معظم رهبری ، پاسخگویی اجتماعی، تغییر پذیری متناسب با نیازهای جامعه در کنار پویایی علم پزشکی، آموزش مداوم و ارتقای حرفه ای پزشکان، مسأله محوری و نیاز آموزش کشور به آن، بومی سازی و خودکفایی، درمان بسیاری از بیماریی ها در شرایط سخت تحریمی، تأمین منابع انسانی، تنها در سایه ادغام انجام می شود.

دكترعین اللهی عنوان کرد: ارتقای عدالت سلامت، نیروهای بومی،افزایش شاخص ها و رشته های تخصصی،توسعه نظام پیشگیری و بهداشتی با ادغام نظام پزشکی و آموزش کشور محقق می شود.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت موظف است تا ادغام نظام پزشکی و نظام آموزشی کشور را حفظ کند و تمام ساختارهای آن را تعمیق ببخشد وبر این اساس باید آموزش و پزشکی ما از درمان محوری به سلامت محوری ارتقا یابد واین استراتژیک زمانی محقق می شود که ادغام وجود داشته باشد و مراکز سلامت محور در کشور گسترش یابد.

بنابراین گزارش دکتر سيد عليرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم ادغام نظام پزشکی و آموزش کشور گفت: آموزش پزشکی جامعه نگر و آموزش پزشکی پاسخگو در صورت ادغام آموزش عالی کشور می تواند ذات جامعه نگری و پاسخگویی خود را حفظ کند .

وی خاطرنشان کرد: پس از مسئولیت  در وزارت  بهداری، شبکه‌سازی هایی در سطوح مختلف کشور برای تاسیس و راه اندازی خانه های بهداشت و خانه های درمان انجام شد و این روند تا جایی ادامه يافت که شاخص بهداشتی روستاها و مناطق محروم به سرعت بهبود پیدا کرد.

دكترمرندی تصریح کرد: مهمترین دلایل ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی کشور ازدیاد نیروی انسانی بود که پس از  حضور اینجانب در  پست وزارت بهداری در هر استان کشور یک دانشگاه علوم پزشکی تاسیس شد. وی با اشاره به اهمیت وجایگاه سلامت معنوی و اجتماعی گفت: با آنکه در اغلب کشورهای جهان  به بعد بیولوژیکی در کنار بعد سلامت معنوی بیماران توجه می کنند، در کشور ما اساتید و پزشکان تنها  بر بعد بیولوژیکی بیماری ها تمرکز دارد در حالی که نیمی از آمار مرگ و میر به خاطر عدم رعایت سلامت  اجتماعی است.دكتر مرندی با اشاره به کمبود پزشکان در سال های ابتدای جنگ و لزوم تربیت متخصصان داخلی گفت: بین سالهای ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۴ اغلب بیماران کلیوی ،ناباروری به خارج از کشور اعزام می شدند اما پس از ادغام و افزایش نیروهای متخصص و فوق تخصص آمار اعزام‌ها کاهش یافت.

دكتر مرندي خاطرنشان کرد: سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی بر موضوع ادغام تاکید دارد و اکنون نیاز به تکمیل بازسازی و نوسازی زنجیره ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی کشور را داریم کاری که سالها توسط وزرای بهداشت گذشته انجام نشد.

در ادامه اين نشست دکتر ابوالفضل باقری فرد ، معاون آموزشی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي با اشاره نقش ادغام نظام پزشکی و آموزش ، در تحقق سندهای بالادستی حوزه سلامت گفت: مهمترین سند وزارت بهداشت سند ابلاغیه حوزه بهداشت توسط مقام معظم رهبری است و هر آنچه که در حوزه سلامت نیاز باشد در این سند تدوین شده است. مهمترین اصل این سند پیشگیری و درمان بیماری ها می باشد که این موضوع باید در تمام شئون وزارت بهداشت ساری و جاری شود.

وی افزود:  استقرار شبکه و نظام سطح بندی از دیگر سیاست های کلی نظام پزشکی و درمانی کشور است؛ همچنین توسعه کمی و کیفی نظام آموزش پزشکی به صورت هدفمند سلامت محور و مبتنی بر نیازهای جامعه از دیگر تاکیدات این سند راهبردی است.

دكتر باقری فرد عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی ۳۶ شاخص رشد بهداشت را معرفی کرده است که یکی از آنها افزایش نیروی انسانی و دکترای متخصص است وبر این اساس جامعه نگری در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گنجانده شده است لذا رشد نظام بهداشت کشور تنها به تربیت دانشجو پزشکی منحصر نمی شود.

دكترباقری فرد تصریح کرد: موضوع ادغام و انتزاع آموزش از نظام پزشکی، در  چندین دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دولت اخیر نیز با جدیت پیگیری می شود ،اما مهم ترین حسن ادغام، ترکیب دانایی و توانایی در حوزه پزشکی است.

دكترباقری فرد عنوان کرد : ارتقای حوزه سلامت، ریشه کن شدن برخی از بیماری ها، از برکات ادغام نظام پزشکی با آموزش کشور است واكنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی مهم ترین شاخصه های پیشرفت کشور در حوزه دفاعی و بهداشتی به ثبت رسیده است.

گفتني است صد و چهاردهمين جلسه شوراي آينده نگاري ، نظريه پردازي و رصد كلان سلامت با موضوع” تاکید بر تعمیق ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در مراقبت ها و خدمات سلامت” با حضور دكتر عين الهي وزير بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي ، اعضاي شوراي آينده نگاري و جمعي از معاونين بهداشتي وزارت بهداشت و صاحبنظران حوزه سلامت ، ۲۹ دي ماه سال جاري در محل فرهنگستان علوم پزشكي برگزار شد .

پرکاربردها

ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس
ارزش های پزشکی و معنوی دفاع مقدس

بنرها

 

X