شنبه 1401/12/13 11:39
شماره :
747

خبرگزاری مهر: ابوالقاسمی عنوان کرد؛ استفاده از ظرفیت مراکز درمانی در جهت ارتقای سلامت معنوی

رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران، بر چگونگی استفاده از ظرفیت‌ مراکز بهداشتی و درمانی در جهت ارتقای سلامت معنوی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ابوالقاسمی، به برگزاری هفتمین همایش سلامت معنوی اشاره کرد و افزود: این همایش یکی از نمادهای وحدت و همکاری‌های بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه است که توسط فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می‌شود و هدف آن نهادینه کردن سلامت معنوی در تمام مراکز آموزشی است.

وی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی یکی از ابعاد مهم سلامت است، بیان کرد: سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مهم است اما موضوع مهم‌تر سلامت معنوی است زیرا این امر تأثیر به سزایی در سه گروه دیگر دارد و از سوی دیگر می‌تواند در تربیت نسل‌های جوان نیز مؤثر باشد لذا هدف این هفتمین همایش این است که بتوانیم مجموعه آموزشی کشور را با مقوله سلامت معنوی و التزام به آن آشنا کنیم. اگر معلمین و اساتید با این مقوله آشنا شوند این امر بر آموزش نسل جوان هم مؤثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: این همایش اختصاصاً در مورد آموزش است و همین سبب شده که مشارکت دستگاه‌های مختلف حائز اهمیت باشد. این بار از آموزش و پرورش، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌های مرتبط، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، قم و بقیه‌الله، بسیج جامعه پزشکی و…، دعوت کردیم تا در همایش حضور داشته باشند چون سلامت معنوی فقط مربوط به حوزه سلامت نیست بلکه امری بین بخشی میان نهادهای مختلف است. امسال ۱۸۰ نفر از اساتید مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به این همایش دعوت شده‌اند.

وی درباره محورهای اصلی همایش، توضیح داد: چیستی، مولفه‌ها و شاخصه‌های سلامت معنوی با تاکید بر تفاوت‌های دیدگاه‌های اسلام و غرب در این رابطه، ضرورت تعمیق سلامت معنوی در نظام آموزش کشور، راهکارهای نهادینه سازی سلامت معنوی در نظام آموزش، چگونگی استفاده از ظرفیت محیط‌های بهداشتی و درمانی در جهت ارتقای سلامت معنوی و…، از مهم‌ترین محورهای این همایش سه روزه است. از ۱۷ استاد دعوت کردیم تا در این محورها سخنرانی کنند و محققین حوزه سلامت معنوی نیز مقاله ارسال کردند و در همایش ارائه می‌شود. یکی از مهمترین تأکیدات ما گسترش سلامت معنوی به جامعه است که این مهم باید از سوی رسانه‌ها صورت گیرد.

ابوالقاسمی با اشاره به اسناد بالادستی حوزه سلامت، اظهار کرد: یک بند از سیاست‌های کلان سلامت ابلاغی از سوی رهبری بر استفاده از ظرفیت مراکز درمانی برای گسترش معنویت در جامعه تاکید دارد. مثلاً می‌توانیم به بهورز خود آموزش دهیم هنگام گرفتن وزن کودک یا مادر به او راجع به تأثیر لقمه حلال بر رشد کودک توضیح دهد و اینها نمود آموزش سلامت معنوی است.

همایش ملی سلامت معنوی در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات غدیر شهر قم برگزار خواهد شد.

پرکاربردها

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

بنرها

 

X