شنبه 1402/02/23 09:12
شماره :
960

راهبرد سازمان جهانی بهداشت بر استفاده کشورهای عضو از خدمات طب سنتی

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت : سازمان جهانی بهداشت راهبرد خود را برای استفاده کشورهای عضو از خدمات طب سنتی مشخص کرده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی كشور ، دکتر نفيسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي در نشست تخصصی مدیریت درمان بیماری های گوارش در طب ایرانی که با حضور اساتید برجسته گوارش وكبد درفرهنگستان علوم پزشکی برگزارشد با اشاره به دغدغه های گروه تخصصی طب سنتی فرهنگستان عنوان کرد: شاید برخی اینگونه تصور کنند که استفاده از ظرفیت طب سنتی مختص کشور ما است ،در حالیکه اگر در سطح بین المللی بنگریم می بینیم که بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا به طور گستردهاز طب های سنتی و مکمل در نظام سلامت خود استفاده می کنند.وی تصریح کرد: علاوه بر اسناد بالادستی فراوانی که در حوزه طب سنتی در کشور داریم که بر ترویج و توسعه این طب تاکید می کنند و سازمان جهانی بهداشت نیز راهبرد خود را برای استفاده کشورهای عضو از خدمات طب سنتی مشخص کرده است.

وی افزود : واقعیت این است که همه ما موظف و مکلف هستیم که برای ارتقای توان نظام سلامت کشور تلاش کنیم.دکتر حسینی یکتا تأکید کرد: نقطه عالی استفاده از این ظرفیت ،  ادغام خدمات تأیید شده طب های سنتی و مکمل در نظام سلامت و اسناد بالادستی است .

در ادامه این نشست تخصصی دکتر زهره الهیان، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون طب سنتی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه طب ایرانی یک طب مبتنی بر شواهد است عنوان کرد: برای رسیدن به این جایگاه ، مجلس شورای اسلامی پیگیری های لازم را انجام داده است و مسؤلین باید به حوزه طب ایرانی توجه ویژه ای داشته باشند،زیرا حوزه ای بالفعل است و چون به دنبال مرجعیت علمی هستیم، حوزه طب ایرانی مرجع معتبری نسبت به سایر مراجع دارد.

عضو  وابسته فرهنگستان علوم پزشكي خاطر نشان كرد : ما در عرصه تولید علم در طب مکمل ، رتبه۴ را ،در عرصه جهانی و تولید مقالات در حوزه طب ایرانی کسب کرده ایم.

دکتر الهیان در ادامه افزود : اکنون طب ایرانی یک طب مبتنی بر شواهد است و با توجه به مستندات ،مطالعات و پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته قاعدتا با یک رویکرد آکادمیک معرفی می شود.وی افزود: چرا این همه مقاومت هست برای اینکه طب سنتی حذف یا محدود شود؟ چرا دانشجوی پزشکی نسبت به این ظرفیت علمی نباید مطلع باشد که وقتی دو واحد طب ایرانی در کولیکوروم درسی گنجانده می شود و اینقدر مقاومت و حتی برخی از جریانات سیاسی به صحنه می آیند برای اینکه این حوزه و ظرفیتی که داریم را محدود کنند .اکنون در حوزه آموزش پزشکی جلساتی برگزار شد و باید از این ظرفیت علمی استفاده کرد و در دوره های بازآموزی برای پزشکان امتیازی در نظر گرفته شود و دوره هایی که کاملا به صورت علمی و آکادمیک به پزشک ارائه شود.
بر اساس اين گزارش دکترمحسن ناصری پزشک متخصص فارماکولوژی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به نقش مهم آموزش در درمان بیماری‌های گوارشی گفت: استقبال مردم از طب سنتی و مکمل ها رو به افزایش است و آموزش مهترین کاری است که باید به آن توجه شود و این امر موجب پیشگیری از بیماری های متعدد می شود.

دکترمحسن ناصری، در پاسخ به اینکه آیا توجه به طب مکمل و سنتی ،مختص به کشور و جامعه است افزود : این موضوع,علاقه ای جهانی است و با توجه به ورود به اسناد سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۶۴توصیه به کشورها برای گسترش طب سنتی و مکمل صورت گرفته است.وی با اشاره به دیدگاه طب ایرانی در سبک زندگی و سلامت دستگاه گوارش عنوان داشت :از دیدگاه طب ایرانی سبک زندگی افراد ،تعیین کننده سلامت دستگاه گوارش است و با رعایت توصیه های وارد شده می توان سلامت سیستم گوارش بدن را حفظ کرد.
دکتر محسن ناصری با اشاره به مسئله خواب و فعالیت بدنی در درمان بیماری های گوارشی، اذعان داشت: مسئله خواب در بیماری های گوارشی بسیار مهم است و دیر خوابیدن نیز نقش بسیار مؤثری در ابتلای کودکان به يبوست دارد.

 همچنین در ادامه این نشست تخصصی دکتر زهره الهیان، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون طب سنتی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه طب ایرانی یک طب مبتنی بر شواهد است عنوان کرد: برای رسیدن به این جایگاه ،مجلس شورای اسلامی پیگیری های لازم را انجام داده است و مسؤلین باید به حوزه طب ایرانی توجه ویژه ای داشته باشند،زیرا حوزه ای بالفعل است و چون به دنبال مرجعیت علمی هستیم، حوزه طب ایرانی مرجع معتبری نسبت به سایر مراجع دارد.

وی افزود : ما در عرصه تولید علم در طب مکمل ، رتبه۴ را ،در عرصه جهانی و تولید مقالات در حوزه طب ایرانی کسب کرده ایم.

دکتر الهیان در ادامه افزود : اکنون طب ایرانی یک طب مبتنی بر شواهد است و با توجه به مستندات ،مطالعات و پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته قاعدتا با یک رویکرد آکادمیک معرفی می شود.وی افزود: چرا این همه مقاومت هست برای اینکه طب سنتی حذف یا محدود شود؟ چرا دانشجوی پزشکی نسبت به این ظرفیت علمی نباید مطلع باشد که وقتی دو واحد طب ایرانی در کولیکوروم درسی گنجانده می شود و اینقدر مقاومت و حتی برخی از جریانات سیاسی به صحنه می آیند برای اینکه این حوزه و ظرفیتی که داریم را محدود کنند .

 دکتر الهیان با اشاره به لزوم اغام نظام آموزش با نظام پزشکی کشور گفت: البته پزشکان و سایر سطوح باید آموزش ها را و بحث ادغام رادر سیاست های کلی سلامت و ادغام آموزه های طب ایرانی و پزشکی کلاسیک در حوزه آموزش پژوهش را با جدیت دنبال کنند.
وی افزود: امیدوارم گروه طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی که نقش ویژه ای در تحقق سیاست های ابلاغی دارد موفق ظاهر شود و با مطالبه از مسؤلین به اهداف و جایگاه حقیقی طب سنتی دست یابد.
در ادامه این  نشست تخصصی دکترمحمد علی محققی معاون علمی و رئیس گروه حکمت ،طب سنتی و اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در فرهنگستان علوم پزشکی کشور چندین نشست علمی برگزار شده است و در بین آنها چندین مورد، مستند سازی شده است ، چرا که سیاست های کلی سلامت ابتدا برتبیین و سپس بر ترویج تأکید دارد و این اهداف در گروه های متعدد شامل سیاست گذاران به منظور زمینه سازی دستاوردها، گروه جامعه سلامت و.. دنبال می شود.

گفتنی است نشست تخصصی مدیریت درمان بیماری های گوارش در طب ایرانی ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور اساتيد و انديشمندان حوزه گوارش و طب سنتي ، در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد و موضوعاتی همچون سو هاضمه عملکردی ،ریفلاکس ، یبوست ،کبد چرب ،IBS و IBD در پانل های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و‌نتایج جمع بندی شد .

پرکاربردها

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

بنرها

 

X