یکشنبه 1402/03/7 01:30
شماره :
990

برگزاري آيين رونمايي از كتاب " آموزش و پرورش آينده " به همت چهار فرهنگستان جمهوري اسلامي ايران

از كتاب " آموزش و پرورش آينده  " كه با همكاري چهار فرهنگستان كشور تاليف شده است در فرهنگستان علوم رونمايي شد .
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل فرهنگستان علوم پزشكي ، دكتر سيد عليرضا مرندي رئيس فرهنگستان علوم پزشكي در اين مراسم گفت : فرهنگستان هاي جمهوري اسلامي ايران با همفكري يكديگر به اين نتيجه رسيدند  كه بايد در زمينه مسائل فرهنگي يك كار مشترك انجام دهند و به دليل اهميت و نقش زير بنايي كه آموزش و پرورش در كشور دارد ، ما اين كار را با بحث آموزش و پرورش آغاز كرديم.
وي  با اشاره به نقش مهم دوران كودكي گفت : سال هاي پيش از دبستان و دوران مهد كودك در تربيت بسيار موثر است و ما بايد در اين زمينه برنامه ريزي شده عمل كنيم و بايد در اين دوران،  بر روي كودكان سرمايه گذاري شود.
دكتر مرندي با اشاره به نقش مهم سلامت معنوي به عنوان يكي از ابعاد چهارگانه سلامت اشاره و خاطر نشان كرد: سلامت معنوي حتي از دوران بارداري و زماني كه جنين در داخل  شكم مادر است بايد آموزش داده شود ، چراكه پايه هاي آموزش بايد از ابتداي دوران زندگي آغاز شود و نقش مهم سلامت معنوي فراموش نشود .
رئيس فرهنگستان علوم پزشكي همچنين افزود : اگر حوزه  پرورش و حوزه بهداشت جايگاه خود را به درستي پيدا كنند و به وظايف خود به نحو شايسته عمل نمايد وضعيت بهتري خواهيم داشت.
دكتر مرندي اذعان داشت : بايد به مردم ،  ارزش هاي اسلامي آموزش داده شود.
سپس دكتر علي اكبر صالحي معاون پژوهشي فرهنگستان علوم  ، ضمن  خير مقدم در مراسم آيين رونمايي از كتاب آموزش و پرورش آينده گفت : اين كتابي است كه مي تواند به عنوان يك سند ويژه ،  مخصوصا در زماني كه دولت و مجلس مشغول تدوين برنامه هفتم توسعه هستند ، مورد توجه قرار گيرد .
دكتر صالحي افزود: بايد براي ساختن يك جامعه سالم به آموزش و پرورش بيشتر بها دهيم و بسترهاي مناسبي را فراهم آوريم و معلميني كه واجد شرايط هستند در آموزش و پرورش  جذب شوند.
دكتر صالحي در ادامه با تاكيد بر بها دادن به شان معلمان گفت : معلمين بايد از جايگاه اجتماعي والايي برخوردار باشند،  چرا كه اگر اينگونه نباشد جامعه دچار آسيب جدي خواهد شد.
دكتر صالحي اذعان داشت : مجموعه فرهنگستان هاي جمهوري اسلامي ايران داراي امكانات وسيعي هستند كه مي تواند در جهت تحقق اهداف و آرمان هاي اسلامي با ارائه پيشنهادات و شيوه هاي رسيدن به آرمان ها بسيار موثر واقع شودند.
دكتر صالحي خاطرنشان كرد : در جامعه ما آرمان ها و اهداف بسيار خوب تعيين مي شوند اما متاسفانه ما در شيوه رسيدن به اين آرمان ها موفق عمل نكرده ايم. 
سپس دكتر محمد علي محققي معاون علمي فرهنگستان علوم پزشكي با ارائه گزارشي اجمالي از نحوه شكل گيري و تدوين كتاب " آموزش و پرورش آينده " گفت : فرهنگ و فرهنگسازي وظيفه مشترك چهار فرهنگستان است.
معاون علمي فرهنگستان افزود : از سال 95 جلسه معاونين پژوهشي فرهنگستان ها شكل گرفت و تا كنون تعداد 45 جلسه برگزار شده است  واز سال 97در قالب كارگروه هنجارهاي فرهنگي فعاليت كرده است و محورهاي مهم شناسايي و دركارگروه در خصوص اولويت ها بحث و بررسي شد و آموزش و پرورش به عنوان  اولويت اول در دستور كار اين كارگروه قرار گرفت.
دكتر محققي گفت : بايد هنجارهاي فرهنگي شناسايي و تعليم و تسري داده شود تا در آينده شاهد دستاوردهاي مهم و راهگشا در راستاي اعتلاي فرهنگ جامعه باشيم .
در اين نشست دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت : تاليف اين كتاب حاوي يك پيام مهم است ، و آن اينكه فرهنگستان ها ي جمهوري اسلامي ايران به وظيفه خود آگاهي دارند.
دكتر حداد عادل افزود : جمهوري اسلامي ايران به اين نتيجه رسيده است كه عده اي از فرهيختگان در رشته هاي مختلف را بعد از سال ها تجربه اندوزي ، تدريس ، مديريت و آموزش در  دانشگاه ها ، دور هم در فرهنگستان هاي كشور در رشته هاي گوناگون گرد هم آورد تا فارغ از گرفتاري ها و مشغله هاي ذهني براي موضوعات مهم كشور ، فكر و آينده نگري كنند و به مجريان و دست اندركاران مملكت كمك نمايند و اين مهم كار فرهنگستان هاي كشور است و اين كتاب در حال حاضر برهاني است بر عملكرد موثر  فرهنگستان هاي چهارگانه كشور مي باشد.
دكتر حداد عادل خاطر نشان كرد : اگر نظام آموزش و پرورش ما كيفيت مطلوبي داشته باشد مي توانيم به آينده كشور اميدوار باشيم ، چراكه نبض يك كشور در دستان نسل كودكان امروز و آينده سازان فرداي مملكت است ،  اما متاسفانه امروز شاهد جرياناتي هستيم كه از  اين مسئله بسيار مهم  غفلت شده است . 
دكتر حداد عادل اذعان داشت : اين كتاب حاصل تحقيقات دانشگاهي بسيارگسترده و فكر شده است وچهار فرهنگستان كشور با همكاري يكديگر ، بخش هاي مختلف را به نگارش درآورده اند و كتاب حاضر با نگاهي به واقعيت هاي آموزش و پرورش تدوين شده است و با كتاب هايي كه ترجمه كتاب هاي كشورهاي ديگر است متفاوت مي باشد.
وي گفت :اين كتاب به عنوان يك منبع علمي و نظري مي تواند در دانشگاه فرهنگيان و مراكز تربيت معلم مورد استفاده قرار گيرد و با تاليف اين كتاب ، بر منابع علمي آموزش و پرورش به شكل بومي شده به قلم نويسندگان ايراني براي ايرانيان ، اضافه شد.
در ادامه مراسم رونمايي اين كتاب ارزشمند حجت الاسلام و المسلمين  دكتر عبدالحسين خسروپناه دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به نقش بسيار مهم چهار فرهنگستان در كشورگفت : دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي پذيراي فرهنگستان هاي كشور است تا به ما آموزش دهند ،چراكه فرهنگستان ها نقش حكمراني علم وفناوري چه در عرصه سياست گذاري و چه در عرصه تصميم گيري را دارند .
وي گفت : بعد از اين سند ما نيازمند يك الگوي حكمراني و سپس راهبرد دستكاه ها و نظارت و اثر سنجي هستيم .
حجت الاسلام و المسلمين خسروپناه ادامه داد :استادان و معلمان نقش تصدي گري علم را در آموزش و پرورش بر عهده دارند .
در ادامه اين مراسم دكتر رضا مراد صحرايي سرپرست آموزش و پرورش ، با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش گفت : آموزش و پرورش بايد به اولويت اول كشور تبديل شود .
دكتر صحرايي ادامه داد :بنده دانشگاه فرهنگيان را به عنوان دانشگاه آينده نام گذاري نموده ام و تمام تمركز ما براي تعليم معلمان آينده است و اينكه معلم آينده چه ويژگي هايي بايد داشته باشد، ويژگي هايي همچون معلم خلاق ، معلم كنشگر ، معلم پويا  ، در دانشگاه فرهنگيان  مد نظر قرار گرفته است .
سرپرست وزارت آموزش و پروش افزود : در اين كتاب به جايگاه معلم ، مدرسه ، خانواده  و مدير توجه شده است و مي تواند يك سند مهم براي برنامه ريزي هاي آينده نظام آموزش و پرورش كشور باشد  و هر كدام از مقالاتي كه در اين كتاب به چاپ رسيده است  ، مخاطب خاص خودش را دارد .
دكتر صحرايي خاطرنشان كرد : ما براي آينده بهتر به طور جدي به مفهوم پيوستگي نياز داريم كه متاسفانه در نظام آموزش و پرورش، اين پيوستگي وجود ندارد .
کتاب آموزش‌وپرورش آینده؛ بازخوانی آموزش‌وپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی به اهتمام فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و انتشارات متن آن را منتشر کرده است.
نگاهی به آینده، سلامت همه‌جانبه، عدالت آموزشی، هویّت ملّی و سندکاوی و آسیب‌شناسی عناوین فصل‌های این کتاب هستند.
گفتني است ،كتاب آموزش‌وپرورش آینده؛ بازخوانی آموزش‌وپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش و رؤسای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، شنبه ششم خرداد ۱۴۰۲، در فرهنگستان علوم رونمایی شد .

پرکاربردها

در نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت مطرح شد:
ایران در حلقه مدیریت نهاد جهانی پیشگیری از پوکی استخوان:
دکتر سیدجمال‌الدین سجادی جزی در گفت‌وگو با ایسنا:
سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی:

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

در نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت مطرح شد:
ایران در حلقه مدیریت نهاد جهانی پیشگیری از پوکی استخوان:
دکتر سیدجمال‌الدین سجادی جزی در گفت‌وگو با ایسنا:
سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی:

بنرها

 

X