دكتر محمد علي محققي معاون علمي فرهنگستان علوم پزشكي: "آموزش سلامت معنوی اسلامی در محیط های آموزش عالی و نظام سلامت " يكي از ابعاد و محورهاي پنجمين همايش سلامت معنوي است.

معاون علمي فرهنگستان علوم پزشكي ضمن اشاره به  موضوع "آموزش سلامت معنوی اسلامی در محیط های آموزش عالی و نظام سلامت "به عنوان يكي از ابعاد پنجمين همايش ملي سلامت معنوي در سال جاري گفت: اگر امروز موضوع سلامت معنوی در نظام سلامت و نظام آموزش عالي مطرح است به معنای این نیست که نظام جاری آموزش فاقد اين مباني و ارزش هاست، بلكه در بسیاری از جهات اين نظام آموزشي الگوي سرآمد، الهام بخش و تاثیرگذار بوده و در شرايط جاري نيز محفل انس انديشمندان معنوي و با ارزش است.

دكتر محققي با اشاره به پیشینه آموزش عالی سلامت در کشور و سبقه معنویت در آن اظهار كرد: شخصیت های معنوی، الگو، الهام بخش و بزرگ همیشه در جامعه آموزشی ما حضور داشته و دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید در محیط‌های دانشگاهی همواره از فيض وجودي آن ها بهره برده اند.

دكتر محققي در سخنان خود از مرحوم دكتر عباس شفيعي به عنوان یک شخصیت معنوی در جامعه پزشکی ایران ياد كرد و گفت: از طریق مراجعه به سیره زندگی، افکار، نوشته ها و دستاورد های علمی آموزشی بزرگان و اساتيدي همچون مرحوم دكتر شفيعي و تهيه زندگي نامه اين افراد براي نسل هاي آينده،  مي توان الگوهاي عملي و مصادق تام و تمام سلامت معنوی را به دانشگاه و نظام آموزش عالي ارائه نمود.

معاون علمي فرهنگستان افزود: به منظور ورود مبحث سلامت معنوي در برنامه درسي دانشگاهي، ابتدا باید مفاهیم مرتبط با سلامت معنوی به طور شفاف و مبتنی بر شواهد علمی و بر اساس دستاوردهای تحقیقاتی و دستاوردهای مجامعي مانند فرهنگستان علوم پزشكي که به طور علمی و آگاهانه و پژوهشی به این بحث پرداخته اند و همچنين مشورت با حوزه‌های علمیه ديني مشخص و در قالب مستندات علمي و درسنامه منتشر شود شود.

دكتر محققي اصلی‌ترین جایگاه انتقال مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان را محيط هاي  ارائه خدمات و مراقبت های بالینی به بيماران انست و گفت: ابعاد سلامت معنوی در حوزه درمان بيماران نبايد مغفول ماند و لازم است در امر سلامت معنوي در بالين اهتمام بيشتري صورت گيرد.

معاون علمي فرهنگستان بيان كرد:‌ بايد سیاست گذاري‌ها و برنامه ريزی ها طوری تنظیم شود كه همه محیط‌های آموزشی معنوی و اخلاقي باشند و عموم استادان ، دانشجويان، جامعه و نظام آموزشي از بركات آن برخوردار شوند. همچنين محیط معنوی حاکم بر آموزش پزشكي بايد دائماً مرتبطاً رو به كمال و تعالی باشد.

وي افزود:‌ برنامه ریزان آموزشی بایستی مفاهیم سلامت معنوی را نه تنها به صورت یک درس مستقل و با واحدهای محدود، بلكه به صورت ادغام شده در همه برنامه های دیگر تنظیم کنند، البته اين امر اهتمام بالايي مي طلبد و مصوبات برنامه ريزان آموزشي در سطوح اجرایی و عملیاتی بايستي پيگيري شود و از روش هاي درسي مدرن و جذاب براي ارائه مفاهيم و عناوين استفاده گردد.

معاون علمي فرهنگستان گفت: یکی از گروه های مهم فرهنگستان علوم پزشكي، گروه سلامت معنوی است که با حضور صاحب نظران این عرصه نشست های منظمي برگزار مي كند.

وي افزود: در گروه سلامت معنوي فرهنگستان اهتمام شایسته‌ای به مفهوم شناسي سلامت معنوی و تبیین اهداف، تعاريف ، ابعاد و چگونگي تسريع آن در نظام سلامت اعم از آموزش پزشكي و ارائه خدمات سلامتی، انجام شده است و دستاوردهای خوبی نيز حاصل شده که بعضی از آنها به صورت نوشته هاي علمی منتشر و يا در قالب همایش‌های علمی برگزار شده است.

دكتر محققي در پايان در خصوص برگزاري پنجمین همایش ملی سلامت معنوي گفت:‌ اين همايش به یاری خداوند در ۲۶و ۲۷بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

 ازم به ذكر است علاقه مندان مي توانند جهت ثبت نام در همايش و ارسال مقالات خود به وب سايت فرهنگستان علوم پزشكي به آدرس  www.ams.ac.ir  مراجعه فرمايند.

جستجو

فصلنامه ارتقاي سلامت

پیوندها

 

 

 

گزارش و گفتگو

ارزیابی-برنامه-دوره-پزشکی-عمومی-در-ایران-و-چالش-های-روبرو دكتر بهادر اعلمي هرندي به خاطر دارم شصت سال قبل...
خلاصه-سياستي-پيوند-پس-از-مرگ-قلبي باتوجه به اهميت بيش از پيش موضوع پيوند اعضاء در...

ورود به سایت