دكتر محمد حسين نيكنام ، عضو پيوسته فرهنگستان در پنجمين همايش ملي قرآن عترت و سلامت گفت: بر اساس تعریف، سلامت از ابعاد چهارگانه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تشکیل شده است و آياتي از قرآن بيانگر اين حقيقت است كه انسان موحد از وحدت روان و سلامت معنوي بالايي برخوردار است .

رئيس گروه سلامت روان فرهنگستان علوم پزشكي اظهار كرد:بعد معنوی سلامت تحت تاثیر باورها و عقاید است و درمیان باورها و عقاید آن باوری که نقش محوری دارد و به تعبیری مهم ترین باور یک فرد مومن را تشکیل می دهد، باور به وجود خدایی واحد است.

دكتر نيكنام افزود: باور يك فرد مومن همان باور به وحدانیت و اعتقاد به توحید و التزام در نظر و عمل به این باور است.

قائم مقام گروه سلامت و همكاري هاي بين الملل ضمن بيان اينكه بخش مهمي از مطالب قرآن کریم  -چه صراحتا و چه ضمنا- پیرامون موضوع توحید است، گفت: 

توحید از نظر اسلام دارای دو مرتبه است. توحید نظری و توحید عملی.

دكتر نيكنام اظهار كرد: اعتقادات در مراحل عمل و نظر با وضعیت سلامت، از طریق تاثیر گذاری بر سلامت معنوی انسان مرتبط است که مهم ترین آنها باور توحیدی است که قرآن مجید در آیات مختلفی به آن پرداخته شده است. 

وي ضمن اشاره به آیه شريفه 29سوره زمر كه ناظر بر توحید عملی است گفت: این آیه در قالب مثال و به شکل مقایسه، فطرت و عقل انسان را به قضاوت فرا می خواند و توجه او را به اثرات ایمان و شرک بر آرامش و به تبع آن بر همه ابعاد سلامت انسان جلب می کند.

عضو پيوسته فرهنگستان ادامه داد: این مثال واقع نما در جای دیگری از قرآن و درکلام حضرت یوسف (ع)، در صحبت خود با مشرکان زندانی، نیز بیان شده است.

وي با تاكيد بر اينكه انسان ها بنده خواسته ها و اهداف و آرمانهای خود هستند.، گفت: خواسته ای والا در راس و بقیه اهداف در طول است و نه در عرض آن.  در چنین وضعیتی انسان از وحدت برخوردار است و از تشتت و کثرت و تفرقه بدور خواهد بود.  

دكتر نيكنام افزود: یکی از آیاتی که از توحید نظری سخن می گوید آیه 22 از سوره شریفه انبیاء می باشد که می فرماید:

"لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا." (11)؛  

عالم اگر بیش از یک حاکم علی الاطلاق می داشت، عالم تباه شده بود.

عضو گروه سلامت روان با بيان اينكه  تعدّد در مديريّت، مايه‏ى از هم پاشيدگى و فساد مجموعه تحت مدیریت است گفت: اینکه ما شاهد نظامی منسجم برعالم  هستیم، دلیل بر آن است که یک حکمفرمای واحد بر عالم حکومت می کند.

اگر عالم چند خدا می داشت، نتیجه ای جز تباهی نداشت، بر همین منوال، عالم درون انسان نیز اگر تحت فرماندهی متنوع و متعدد باشد، و از توحید بهره ای نبرده باشد، نهایتا به فروپاشی منجر خواهد شد.

دكتر محمد حسين نيكنام در پايان اظهار كرد: بینش، گرایش و رفتار درقبال خود، اجتماع و طبیعت نیز تحت الشعاع بینش توحید نظری و توحید عملی است؛ توحید نظری وعملی، منشاء سلامت معنوی است که در ابعاد دیگر سلامت نیز بروز و ظهور خواهد داشت.

جستجو

نظرسنجي مجله داخلي

گزارش و گفتگو

ارزیابی-برنامه-دوره-پزشکی-عمومی-در-ایران-و-چالش-های-روبرو دكتر بهادر اعلمي هرندي به خاطر دارم شصت سال قبل...
خلاصه-سياستي-پيوند-پس-از-مرگ-قلبي باتوجه به اهميت بيش از پيش موضوع پيوند اعضاء در...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت