در ادامه این همایش، کتاب «من رضا هستم» در باب زندگی شهید داریوش (رضا) ساکی با حضور خانواده این شهید والامقام و نویسنده کتاب رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در  خصوص موضوع اخلاق پزشکی در آئین قرآن و عترت به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن انتقاد از بعضی تفسیرها از قرآن، مبنی بر قرآن درمانی گفت: درست است که در قرآن آیات علمی وجود دارد اما هدف اصلی قرآن رسیدن به توحید است. 

حجت الاسلام والمسلمین افزود: در اخلاق خصوصیاتی وجود دارد که برای عموم‌ خوب است اما برای بعضی گروه های اجتماعی مورد انتظار و‌ بهتر است؛ برای مثال عدل برای حاکمان، صبر برای فقرا، تقوا برای علما و روحانیون، سخاوت برای اغنیا ، توبه برای جوانان و حیا نزد بانوان بهتر و پسندید است. 

وی  اخلاق در پزشکی را دارای ۳ محور دانست و گفت: اخلاق پزشکی شامل اخلاق الهامی، اخلاق مردمی و اخلاق کاری. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: یک پزشک باید به چندین نکته توجه کند از جمله باور به خدا، این مفهوم که طبیب واسطه ی بین خدا و مردم است. نکته ی دوم عبادت دانستن کار پزشکی است. 

وی در توصیه به پزشکان گفت: داشتن چهره خندان، زبان لطیف، قلب مهربان و دست دهنده و یاری رسان از نشانه های بهشتیان است. پزشکان باید در مورد بیماران صبر و حوصله داشته باشند و با مهربانی در حل مشکلات بیماران یاری رسان باشند.

نخستین نشستِ این همایش پس از اقامه نماز با حضور دکتر نیکنام عضو پیوسته فرهنگستان و دکتر مصری عضو گروه قرآن، عترت و سلامت و حجت الاسلام والمسلمین فرهاد زاده تشکیل شد. در این نشست، اساتیدی از جمله دکتر علیرضا زالی، دکتر سید شهاب الدین صدر و دکتر فریدون عزیزی به ایراد سخنرانی پرداختند. 

دکتر علیرضا زالی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص حقوق متقابل مردم و جامعه پزشکی از منظر قرآن و عترت اظهار کرد :قرآن به کرامت انسان نگاه کرده و آن را مشمول همه ابنای بشر می داند که همه ابعاد متقابل انسان و روابط او را در بر می گیرد.

وی افزود: کرامت زاتی بوده که قابل ارتقا بوده و با کرامت اکتسابی ارتقا پیدا می‌کند، از سوی دیگر این کرامت قابل اسقاط نیز هست.

دکتر زالی ادامه داد: قرآن 12مورد به موضوع مرض و بیماری می پردازد و نگاهی توأم با ملاطفت به بیمار دارد و بر این اساس نگاه ما به بیماران باید همراه با مهربانی بوده و این اساس اخلاق پزشکی است.

رئیس سابق نظام پزشکی بیان کرد: در رابطه با حقوق بیمار و پزشک و روابط این دو، نگاه قرآنی از حداقل فضیلت گرایی به بیمار فراتر رفته در حالیکه در پزشکی حقوق بیمار یک فضیلت حداقلی است.

زالی یادآور شد: در 11 مورد در قرآن حقوق زنان احصا شده است و این نشان می دهد که قرآن یک نگاه انسانی به همه جوانب دارد.

وی افزود: حضرت علی(ع) می فرماید کسی که بیماری خود را از طبیب دور کند به بدن خود خیانت کرده است این نمونه ای از روابط پزشک و بیمار است که می تواند مبنای کار بسیاری از پزشکان در باشد. 

دکتر سید شهاب الدین صدر عضو پیوسته فرهنگستان با اشاره به اهمیت حقوق بیماران و جامعه پزشکی در قرآن و عترت اظهار کرد: حقوق پزشک و بیمار یک رابطه دو سویه دارد، هر کشوری یک منشور برای حقوق بیمار دارد، 80 درصد آن مشترک است.

وی افزود: یکی از اصول حقوق بیمار این است که طبیبی باید بصیرت داشته و مورد اعتماد باشد و امانت را رعایت کند چرا که امانت داری به رازداری ارتباط داشته و اساس  حقوق بیمار را تشکیل می‌دهد.

دکتر صدر بیان کرد:امانت و رازداری بخشی از حقوق بیمار را تشکیل می دهد انسان لغزش پذیر است لذا تواضع و فروتنی، حلم و بردباری در برابر بیمار، عفت و پاکدامنی و تقوای الهی که  از جمله وظایف پزشک در برابر بیمار است، او را از این لغزش ها حفظ می کند. 

وی یادآور شد: پیامبر می فرمایند امنیت و سلامت نعمت هایی هستند که خداوند به انسان ارزانی داشته، از سوی دیگر قاعده لاضرر را داریم که باید آن را برای اساس حقوق پزشک و بیمار گذاشت چرا که بر اساس این اصل پزشک نباید شرایط را برای آسیب رسانی به بیمار فراهم کند. 

دکتر صدر اظهار کرد: بر اساس این حدیث نبوی «طبیبی که می خواهد کسی را طبابت کند اگر برائت نجوید ضامن است» شکل گرفته و باید این مسائل را در رابطه با حقوق بیمار نیز در نظر گرفت.

 دکتر فریدون عزیزی عضو‌پیوسته فرهنگستان علوم‌ پزشکی در خصوص تعاریف اخلاق پزشکی از جمله تعریف بین المللی اخلاق و همچنین اخلاق اسلامی به سخنرانی پرداخت. 

وی اظهار کرد: اخلاق جمع خلق به معنی سیرت و باطن افراد است و اخلاق حرفه ای شاخه ای است که بر‌ ریشه ی اخلاق روییده است. 

عضو‌پیوسته فرهنگستان افزود: اهمیت علم بر همه شناخته شده است و دین اسلام نیز به آموزش و تحصیل علم به طور فوق العاده ای تاکید دارد.

وی علم پزشکی را جز علوم شریف دانست و گفت: در حوزه سلامت معنوی، از دیدگاه اسلام علم پزشکی به ارتقای انسان پاسخ می دهد، در واقع در جهان بینی اسلام زندگی آدم پوچ و بی هدف نیست و اخلاق پزشکی باید در حفظ جان انسان ها رعایت شود.

دکتر عزیزی به مکاتب مختلف اخلاقی اشاره کرد و گفت: در گذشته هر کسی که عالم بود را با اخلاق می نامیدند؛ امروزه مبانی اخلاقی از دو جهت بررسی می شود: بر مبنای اخلاق و مباحث دینی، و دوم بر اساس باورهای مادی و مارکسیستی. 

وی افزود: باورهای مادی از اخلاق با عنوان یک ارزش متعالی و مقدس یاد نمی کند در صورتی که از دیدگاه اسلام بسیار دارای قداست است.

دکتر عزیزی با اشاره به مطالعه انجام شده در خصوص اینکه افراد ۵۰ سال آینده به چه چیزی اعتقاد دارند گفت: در سال ۲۰۵۰ پیروان دین اسلام بر طبق این پژوهش رو به افزایش خواهند بود. 

وی افزود: از جمله ارزش های اخلاقی اسلامی کمال حقیقی نفس در قرب به خداوند است؛ از دیدگاه اسلام تبعیت از وحی در. تبیین ارزش های اخلاقی اجتناب ناپذیر است. 

وی در پایان به اعتقاد به حیات پس از مرگ و جاودانگی و بقای روح انسان، توجه به ۴ بعد سلامت که شامل بعد معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی و توجه به morals، علاوه بر ethics ، تاکید کرد.

جستجو

فصلنامه ارتقاي سلامت

پیوندها

 

 

 

گزارش و گفتگو

نقش-آينده‌پژوهي-در-مديريت-بحران‌ها آينده‌پژوهي، علم و يا به تعبير ديگر هنري است كه به...

ورود به سایت