ششمین همایش قرآن عترت و‌ سلامت جمعه ۱۲ بهمن ماه در روز دوم‌خود آغاز به کار کرد. در ابتدای دومین روز‌از این همایش، پس از قرائت قرآن کریم توسط یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشست علمی با حضور دکتر ناصر سیم فروش و خانم دکتر یوسفی برگزار شد.

در این نشست دکتر غفرانی با موضوع اخلاق حرفه ای از منظر صحیفه سجادیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: سخنی پذیرفته نمی شود مگر با عمل و نیت و  همه اینها قبول نمی شود مگر اینکه مطابق با سنت باشد.

وی در مورد احتراز از مال اندوزی و بی اعتنایی به ثروت گفت: فقری که انسان در آن فاقد حداقل زندگی باشد بسیار مذموم است، اما در مقابل، فقری است که انسان به قدر کفایت برای خود و خانواده اش دارد و این زندگی محبوب رسول خداست. از طرف دیگر،  غنایی مذموم است که مستی، بی خدایی و بی اعتنایی به نیازمندان بیاورد. 

دکتر غفرانی اظهار کرد: خدا چیزی که می دهد برای امتحان می دهد و از رسول خدا حدیثی است که درس مهمی به ما پزشکان می دهد؛ مذمون این حدیث اینست که نگاه به ثروتمندان گروه ما و تلاش در تأسی به آنان در افزایش ثروت آدمی را حریص و فزون طلب می کند و هر قدر ثروت اندوزد، حرص و طمع وی افزون یابد، همواره احساس کمبود می نماید و سرانجام با ناکامی از دنیا می رود. 

وی در پایان گفت: هدف، تسلط بر هوای نفس باید باشد و روح آدم بایداحساس بی نیازی بکند. 

در ادامه این پنل دکتر محمد جعفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص پروفشنالیسم- قرآن و عترت صحبت کرد. 

سپس دکتر هادی انصاری با اشاره به اخلاق حرفه ای از دیدگاه معصومین (ع) گفت: ما‌دو‌ طبقه تاثیرگذار داریم که از آن ها به علم الادیان و علم الابدان یاد می شود.

وی گفت: پزشکانی در سطوح عالی علم هستند که در رشته ی قرآنی پیش قدم هستند. 

عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان گفت: وضعیت کشور ما نسبت به کشور های همسایه مانند عراق که در رژیم گذشته که دچار مشکلات شدید اقتصادی بوده است، بسیار بهتر است. 

وی گفت: همه ی ما مسئولیت داریم تا در جامعه خود الگو باشیم، برای مثال در برخورد با مردم. 

برخلاف دوران گذشته که پزشکی در عراق نسبت به ایران پیشرفته تر بود اما امروزه برعکس است. پزشکان عراقی به  ایران آمدند و تحت نظر استادان پزشکی ایران تربیت شدند و اکنون بیمارستان های سطح بالایی در عراق است که این پزشکان در آنها مشغول به ارائه خدمت هستند. 

وی در پایان گفت: طبیب علاوه بر اینکه مسئولیت سلامت بیمار خود را دارد، مسئولیت ارشاد فرهنگی و دینی را نیز دارد. در واقع ما در حوزه پزشکی‌امروزه حرفی برای گفتن داریم اما در حوزه فرهنگی کمکاری هایی داشته ایم. 

در ادامه دکتر خویی عضو گروه قرآن، عترت و‌سلامت با موضوع اخلاق پزشکی در کلام امیرالمومنین (ع) شروع به ایراد سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: آیات قرآن به گونه ای است که در آن یک مفهوم اخلاقی در کنار یک مفهوم اعتقادی گنجانده شده است. 

دکتر خویی گفت: اخلاق در مجموعه ساختار دین به نحوی است که با اخلاق بدون دین متفاوت است. آموزه های اخلاقی وقتی در قالب شریعت باشد عنوان حلال و حرام پیدا میکند که ساختار مناسبی پیدا می کند. 

وی ادامه داد: ریشه همه ی فضایل اخلاقی در تقوی است؛ راستی و مهر ورزی، نظم و مودت همگی به پارسایی و خدا ترسی گره خورده است. 

دکتر خویی نگاه دین به انسان را یک نگاه جامع نگر دانست و گفت: همه ابعاد وجودی انسان مانند نفس، قلب، روح و روان در کنش و واکنش مداوم هستند. 

عضو گروه قرآن، عترت و‌سلامت ادامه داد: سلامت دینی انسان امر مهمی است که باید به آن توجه شود، در  جملات حضرت علی (ع) آمده است، قبل از اینکه از خدا عافیتِ تن طلب کنید، عافیت دین بخواهید. 

وی اولین شاخه ی پروفشنالیسم را مسئولیت دانست و عنوان کرد: طبیب به اعتبار پزشک بودنش، مسلمان بودنش و عالم بودنش مسئول است. وظیفه ی پزشک اینست که به حفظ سلامتی مردم کمک کند و نباید آن را به امتیازات مادی مشروط کند. 

دکتر خویی تاکید کرد: یکی از شاخصه های حرفه گرایی در اخلاق پزشکی اینست که پزشک خود را وسیله بداند به این معنی که شفا دهنده خدا است و پزشک واسطه است. عزت نفس نیز دیگر شاخصه اخلاق پزشکی است که حضرت علی (ع) در این مورد می فرماید: خودت را از تن دادن به پستی ها برهان. در واقع پزشکی که عزت نفس ندارد طبابت برایش حرام است. 

وی سخنان خود را با کلامی از امیرالمومنین در نهج البلاغه به پایان برد: ارزش هر انسان به کاری است که می تواند آن کار را خوب انجام دهد.