عناوین مهمترین خبرها:

سومین روز از اولين كارگاه دانشافزایی و مهارت آموزی سلامت معنوی اسلامي روز شنبههشتم شهريورماه سال جاري آغاز شد.در ادامه پنل های این کارگاه، هفتمین پنل توسط دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد. در این پنل حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی و حجت الاسلامو المسلمین علی صادقی سرشت اعضای هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر مرندی در خصوص موضوع"سلامت معنوي در كودكان، نوجوانان و جوانان" آغاز به سخنرانی کرد و گفت: تاكيد سلامت معنوی نظير همه ابعاد سلامت، بر پيشگيري است، آن هم از دوران كودكي.سرمايه‌گذاري در امر سلامت معنوي، از دوران جنيني و حتي قبل از آن شروع می شود و ادامه و تحكيم آن در كودكي است.

وی با تاکید بر اینکه سنجش سلامت كودكان با ارزيابي رشد و تكامل اوست گفت: تكامل بيشتر مربوط به فعاليت‌هاي مغز است. تكامل، نتيجه تعامل ويژگي‌هاي فردي و عوامل محيطي است و سبب افزايش مهارت‌ها و توانمندي‌هایی همچون فكر كردن، صحبت كردن، درك اجتماعي و عاطفي و ... می شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: عوامل محيطي داخل رحمي از جمله استرس‌ها و تغذيه داخل رحمي و عوامل محيطي خارج رحمي همچون محيط مادر و عوامل محيطي پس از تولد مانند خانواده، مهدكودك، مدرسه و غیره در تکامل تاثیر گذار است.

 دکتر مرندی تداوم تكامل را از نطفه تا آخر عمر عمدتاً تا 8 سالگي عنوان کرد و گفت: تكامل، منجر به هوش، تفكر، شخصيت اجتماعي، موفقيت‌ها و نشاط در همه عمر و زمينه انتقال ارزش هاي اخلاقي، فرهنگي و ديني است.

وی ادامه داد: نوع تحريكات محيطي و اتفاقاتي كه از طريق حواس به جنين و كودك منتقل مي‌شود، تعيين كننده سير تكاملي او است. حواس پنجگانه در داخل رحم فعال است و دوران جنيني، ماندگارترين زمان تاثيرپذيري شخصيتي و مهمترين دوره رشد و تحول انسان است.

وی افزود: از جمله عوامل دیگر موثر بر تكامل می توان به سلامت و سواد مادر، زايمان طبيعي، ساعت اول، هم آغوشي، تغذيه با شير مادر و استمرار تحريكات مطلوب اشاره کرد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اعمال نقش خانواده در سلامت معنوی کودک عمدتاً از طريق صحبت كردن، كتاب خواندن، قصه، بازي، حمايت، عشق ورزيدن، احساس امنيت، به ويژه الگو بودن اخلاقي و رفتاري است.

وی در پایان سخنان خود بر تاثير توصيه‌هاي مذهبي در دوران بارداري تاکیدکرد و گفت: پيامبر اعظم (ص) می فرماید فرزندان خود را در شكم مادرانشان با تغذيه جسم و روح زن باردار تربيت كنيد.

در ادامه پنل حجت الاسلام والمسلمین ابولفضل ساجدی گفت: مفهوم سلامت معنوی از دیدگاه ابن سینا، اشاره به وضعیت و حالتی دارد که اعضای بدن کارکرد خود را به نحو کامل داشته باشد. اگر هر یک از اعضای بدن انسان کارکرد خود را داشته باشد می گویند بدن سالم است.

وی ادامه داد: معنویت از ریشه معنا گرفته شده است. لفظ در ظاهر است و معنا در باطن، و ظاهر در مقابل باطن است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: مفهوم سلامت در روایات اسلامی بر آنچه در غرب مطرح می شود مقدم است. این مفاهیم که از گذشته بسیار دور شاهد آن هستیم، به صورت سلامت، عافیت و صحت در روایات عنوان شده است. واژه سلامت در روایات ما ناظر بر معنا است و صحت مربوط به امور جسمی است و گویای این است که در فرهنگ اسلامی باید این مفهوم جا بیافتد سلامت به معنای سلامت معنوی است.

وی گفت: سلامت معنوی مقدم بر سلامت جسمی است. مد نظر قرار نگرفتن اخلاق و معنویت در دین به دور از فرهنگ دینی است.

 حجت الاسلام ساجدی گفت: اگر روح انسان کارکردهای لازم را داشته باشد دارای سلامت معنوی است و بلاترین منبع معتبری که می تواند در این امر کمک کند آیات قرآن و روایات است.

وی عنوان کرد: روح همچون جسم در حال تغییر است و این تحول باید به گونه ای باشد که به بالاترین سطح تغییر خود یعنی تقرب به خداوند برسد. سلامت معنوی یعنی شرایطی که بینش، گرایش و کنش انسان به بالاترین سطح قرب الهی دست پیدا کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: راه دستیابی به این مهم اینست که این 3 شاخصه را در نظر بگیریم به این معنا که شاخص بینشی یعنی خداوند اهم امور زندگی است، شاخص گرایشی یعنی خداوند احب امور است و شاخص کنشی یعنی انسانی که خداوند برایش امور و احب امور است، بالاترین سطح سلامت معنوی را خواهد داشت.

وی گام اول در این مسیر تغییر بینش والدین است. پزشکان وظیفه سنگینی در این زمینه دارند. برای داشتن سلامت معنوی در کودکان باید والدین آموزش ببینند. اگر پزشکان اهمیت توجه به سلامت معنوی را به والدین گوشزد کنند و راهکارها را ارائه کنند بسیار موثر خواهد بود.

 حجت الاسلام ساجدی افزود: در مورد گام دوم باید گفت که در سطح بینشی شناخت های کودک و نوجوان در حال شکل گرفتن است و باید بینش دهی معنوی صورت بگیرد. متاسفانه فهم و درکی که جوانان از دین دارند غلط است. عمدتاً دین را دین ترس، انزوا و وحشت می دانند. دین را دین محبت و سازنده حیات نمی دانند. این مبانی است که باید اصلاح شود و والدین بسیار در این تصور کودک یا نوجوان از دین موثر هستند.

وی در پایان گام سوم را تبدیل بنش و شناخت به باور دانست و گفت: نظام شکل گیری باور اینگونه است که باید به 3 نکته که موجب تبدیل شناخت به باور می شود توجه شود. این نکات عبارت اند از تجربه عینی، تکرار و تلقین و پیوند با قلب.

در ادامه پنل حجت الاسلام صادقی سرشت گفت: نیاز های کودکان به دو دسته تقسیم می شود. اول نیاز های بدنی که در طب اسلامی آمده است و شامل خواب، تغدیه سالم، دفع و تحرک است. دوم نیازهای وجودی مانند احترام، محبت، تحسین و غیره است که به معنای دادن احساس مهم بودن به کودک است.

وی عنوان کرد: معیار پذیری ما باید توحیدی باشد و بر اساس معیار پذیری توحدی باید سازش پذیری توحیدی داشته باشیم.

 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: اخلاق پایه دین است و با اخلاق می توان سلامت معنوی فرزندان را بالا برد. اگر اخلاق را میوه در نظر بگیریم احترام هسته ی آن است. هر چقدر رابطه ی فرزندان با والدین بر مبنای احترام، محبت و ترس باشد، رشد سلامت مغنوی و تکامل معنوی آنها بیشتر است. در واقع پدر و مادر باید جلوه ای از خداوند در مقابل دیدگان فرزندان باشند.

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

به-یاد-مرحوم-دکتر-کمال-لطفی نویسنده: دکتر علی خلج ( عضو پیوسته و رئیس گروه علوم...
کرونا-با-مشارکت-مردم-مهار-شدنی-است نویسنده : دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت