دسته بندی
یکشنبه 1402/06/12 11:08
شماره :
1130
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با اعضای هیات رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران:

تشکیل ستاد سلامت به نفع کشور است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، اعضای هیات رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تشکیل ستاد مستقل سلامت در دبیرخانه این شورا برای مدیریت بهینه مسائل نظام سلامت با رویکردی کارشناسی و نیز بازنگری هدفمند نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، دکتر سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در این نشست با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در ترسیم افق برنامه‌ریزی حوزه سلامت در دهه 90 ، این فراز از فرمایشات ایشان را مورد تاکید قرار دادند: "سلامت محور همه چیز حتی عروج انسان است و هر انسانی اگر در عرصه معنویت بخواهد رشد کند باید فرد سالمی باشد" ایشان در ادامه اظهار داشتند : در ساختار کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی سلامت زیرمجموعه ستاد علم و فناوری دیده شده است، در حالی که گستره مباحث سلامت محدود به دستاوردهای دانش پزشکی و فناوری‌های مرتبط نیست، زیرا سلامت در همه ابعاد زندگی انسان نقش دارد. رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بر این اساس بر خواسته پیشین فرهنگستان مبنی بر تشکیل ستادی مستقل با نام ستاد سلامت در کنار چهار ستاد دیگر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و افزود: ستاد سلامت پیشنهادی ما باید از نظرات کارشناسان متخصص و خبره حوزه سلامت بهره‌مند شود زیرا این امر در بازنگری نقشه جامع علمی کشور در این مقطع از زمان نیز اهمیتی ویژه دارد. بخش سلامت نقشه جامع علمی کنونی کشور به‌جای محوریت سلامت بیشتر بر مباحث پزشکی و درمان متمرکز است که این رویکرد نیازمند بازنگری و اصلاح است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تشکیل ستاد سلامت را امری ضروری و مفید برای کشور دانست و تصریح کرد: دبیرخانه این شورا از آمادگی لازم برای ارائه طرح ایجاد ستاد سلامت برخوردار است و در مراحل پیشنهاد این طرح تا تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر آن خواهد بود. دکتر خسروپناه همچنین با اشاره به اینکه مفهوم سلامت بیشتر با پیشگیری و سبک زندگی مرتبط است تا علوم پزشکی و درمان تاکید کرد: در صورت توجه بیشتر به سلامت، پیشگیری و سبک زندگی نیاز به صرف هزینه در حوزه درمان در کشور نیز کمتر خواهد بود. او در باره نظر برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جداسازی آموزش و خدمات سلامت در ایران اظهار داشت: ادغام آموزش و خدمات سلامت از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و تجربه‌ای موفق بوده است که هم باید حفظ شود و هم این تجربه موفق ادغام، به حوزه‌های دیگر آموزش عالی همچون علوم کشاورزی تسرّی یابد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد : بهره مندی از نظرات کارشناسی افراد متخصص حوزه سلامت با مشورت فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت در مدیریت مسائل این حوزه نقشی بسیار مهّم دارد زیرا گاهی پیشنهادات افراد غیرمتخصص یا فاقد مرجعیت علمی در حوزه سلامت منجر به اقداماتی شده که به هیچ روی راهگشا نبوده است.

  یادآور می‌شود در این نشست که ۱۲ شهریورماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد دکتر محمدعلی محققی، دکتر سیدحسن امامی رضوی، دکتر سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی، دکتر سید جمال‌الدین سجّادی و دکتر سیدمحسن فروتن نیز حضور داشتند.

پرکاربردها

شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی بررسی می‌کند:
در پی انتشار مقاله‌‌ای در روزنامه کیهان در باره رتبه پژوهشی کشور:
همکاری فرهنگستان علوم پزشکی و کرسی طب سنتی یونسکو باهدف:

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی بررسی می‌کند:
در پی انتشار مقاله‌‌ای در روزنامه کیهان در باره رتبه پژوهشی کشور:
همکاری فرهنگستان علوم پزشکی و کرسی طب سنتی یونسکو باهدف:

بنرها

 

X