شنبه 1402/08/27 09:08
شماره :
1334
دکتر لنکرانی، استاد بیماری‌های گوارش و عضو فرهنگستان:

بوتاکس معده برای لاغری روشی پرمخاطره با تاثیری محدود و گذراست (فیلم)

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، دکتر کامران باقری لنکرانی و رئیس گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان، ویژگی‌های روش جدید لاغری با تزریق بوتاکس به معده را توضیح داده در مجموع آن را پرمخاطره، موقت و کم اثر دانست.

استاد بیماری‌های گوارش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتشار پیامی برای عموم مردم اظهار داشت: روش جدید تزریق بوتاکس از طریق اندوسکوپی به 10 تا 14 نقطه از معده است که بر اساس مطالعات انجام شده حداکثر 10 درصد وزن را برای 3 ماه کاهش داده و سپس وزن به میزان قبلی باز خواهد گشت. وی افزود: تبحّر پزشکانی که از این روش برای بیماران خود استفاده می‌کنند نقشی مهم در یافتن نقاط مناسب و انجام تزریق به میزان مطلوب است.

دکتر لنکرانی گفت: بر اساس گزارشی که اخیراً در اروپا منتشر شده است، بیش از 60 نفر از افرادی که برای درمان چاقی به این اقدام تن داده بودند به بیماری مسمومیت بوتولیسم مبتلا شدند. بیشتر این موارد به علت تزریق بوتاکس به میزان بیش از حد یا در عمق نامناسب بافت رخ داده بودند. به گفته این عضو فرهنگستان بوتاکس همان سم کلاستریدیوم بوتولینوم است که ورود مقادیر زیاد آن به بدن می‌تواند عوارضی همچون نارسایی تنفسی و فلج برخی از اعصاب را پدید آورد. وی در پایان افزود: اگر قرار بر استفاده از این درمان با هدف لاغری باشد باید در مراکز خاص توسط افراد فوق تخصص گوارش و کبد با تبحّر ویژه انجام شود و با وجود این از بوتاکس معده نمی‌توان انتظار آثار ماندگار داشت. پیام تصویری دکتر لنکرانی برای عموم را همراه با توضیحات کامل ایشان در ادامه مشاهده فرمایید.

پرکاربردها

شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی بررسی می‌کند:
در پی انتشار مقاله‌‌ای در روزنامه کیهان در باره رتبه پژوهشی کشور:
همکاری فرهنگستان علوم پزشکی و کرسی طب سنتی یونسکو باهدف:

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی بررسی می‌کند:
در پی انتشار مقاله‌‌ای در روزنامه کیهان در باره رتبه پژوهشی کشور:
همکاری فرهنگستان علوم پزشکی و کرسی طب سنتی یونسکو باهدف:

بنرها

 

X