دسته بندی
یکشنبه 1404/03/11 07:18
شماره :
2441
با حضور وزیر بهداشت و مدیران ارشد نظام سلامت:

امضای تفاهم‌نامه آموزشی شدن مراکز جامع خدمات سلامت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای آموزشی شدن مراکز جامع خدمات سلامت، صبح روز یکشنبه ۱۱ خرداد در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. این مراسم با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر باقر لاریجانی رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر حسین ملک افضلی معاون پیشین وزارت بهداشت و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

تاکید وزیر بهداشت بر اخلاق‌محوری و تحول در آموزش پزشکی

در ابتدای این مراسم، دکتر محمدرضا ظفرقندی با اشاره به ضرورت ارتقای آموزش پزشکی گفت: «در نظام سلامت و آموزش باید در کنار تخصص با سطح بالا، به رفتار و اخلاق نیز توجه ویژه‌ای شود. یکی از دستاوردهای مهم ادغام آموزش در نظام سلامت، تقویت برخورد دلسوزانه با بیمار و درک بهتر نیازهای اقشار مختلف، به‌ویژه اقشار ضعیف‌تر جامعه است.»

وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع گفت: «از تیرماه فاز نخست این طرح برای جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر آغاز خواهد شد و در ادامه تا پایان سال گسترش می‌یابد. دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی اجرای این برنامه برای حدود ۳۰ میلیون جمعیت را دارند.»

لاریجانی: ادغام آموزش و سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان را به همراه داشته است

در ادامه، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به نتایج مثبت ادغام آموزش در نظام سلامت گفت: «پیش از این ادغام، کیفیت آموزش پزشکی یکی از چالش‌های جدی کشور بود، اما امروز به واسطه این سیاست، ایران به جایگاه ۱۸ جهانی در تولید علم پزشکی رسیده و شاخص‌های مهمی مانند کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال بهبود یافته‌اند.»

وی بر ضرورت توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی جامع‌نگر و هماهنگ با سیاست‌های کلان نظام تأکید کرد.

ملک افضلی: آموزش باید از دل جامعه بجوشد، نه صرفاً در مراکز درمانی

سپس دکتر حسین ملک افضلی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و معاون پیشین وزارت بهداشت، گفت: «آموزش پزشکی باید مبتنی بر نیازهای جامعه و در دل جامعه اتفاق بیفتد، نه صرفاً در خانه‌های بهداشت یا پایگاه‌های سلامت.» وی با انتقاد از غلبه کمیت‌گرایی در آموزش طی دهه‌های اخیر افزود: «دانشجویان پزشکی باید در دوره‌های مختلف آموزشی سه بار وارد عرصه‌های میدانی شوند تا با واقعیت‌های بیماری‌های شایع، سبک زندگی مردم و پزشکی خانواده آشنا شوند.»

وی تأکید کرد که هویت آموزش پزشکی در وزارت بهداشت باید بر پایه جامعه‌محوری و پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم باشد.

رئیسی: مراکز جامع سلامت، بستری برای ارتقای کیفیت آموزشی

در پایان، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت را فرصتی مهم برای ارتقای کیفی آموزش نیروهای نظام سلامت دانست و گفت: «در حال حاضر ساختار و فضای فیزیکی برخی مراکز نیاز به بازنگری دارد اما این مراکز ظرفیت مهمی برای آموزش عملی فارغ‌التحصیلان حوزه بهداشت محسوب می‌شوند.»

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

X