دسته بندی
دوشنبه 1404/09/10 04:29
شماره :
2818

تحول آموزش بالینی در ایران با تأکید بر سیاست‌های کلی سلامت

نشست گروه علوم بالینی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور استادان و اعضای هیئت علمی برجسته برگزار شد و ضرورت تحول در آموزش بالینی بر اساس سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بررسی شد. در این نشست چالش‌ها، کاستی‌ها و راهکارهای عملی ارتقای کیفیت آموزش بالینی مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست، محورهای چهارگانه آموزش بالینی شامل آموزش‌دهنده (هیئت علمی)، فراگیران، بیماران و امکانات و زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اعضای نشست بر ضرورت حضور مستمر و تمام‌وقت هیئت علمی در مراکز آموزشی، تقویت جایگاه معنوی استادان و نقش آن‌ها در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری آموزشی تأکید کردند.

بر اساس بندهای ۱۳ و ۱۴ سیاست‌های کلی سلامت، تربیت نیروی انسانی متعهد و حرفه‌ای، ارتقای پژوهش و دستیابی به مرجعیت علمی از اولویت‌های آموزش پزشکی است. با این حال، ادغام کامل نظام ارائه خدمات سلامت با آموزش و پژوهش هنوز محقق نشده و این موضوع کیفیت آموزش بالینی را تحت تأثیر قرار داده است.

اعضای نشست مشکلاتی همچون کمبود حضور استادان، حمایت مالی ناکافی، عدم نقش مؤثر هیئت علمی و رؤسای بخش‌ها در سیاست‌گذاری آموزشی و جذب دستیاران، و عدم اجرای کامل قوانین هیئت‌امنایی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی را شناسایی کردند. همچنین تأکید شد که انتقال آموزش از سطح دانش به «بینش»، «مهارت حرفه‌ای» و «اخلاق پزشکی» ضروری است.

با هدف پیگیری نظام‌مند تحول در آموزش بالینی، تشکیل کمیته تخصصی با حضور اعضای گروه علوم بالینی و میهمانان مرتبط تصویب شد. مقرر شد این کمیته جلسات ماهانه برگزار کند، مشکلات را بررسی کرده و راهکارهای اجرایی تدوین کند و گزارش‌های دوره‌ای به گروه علوم بالینی ارائه دهد.

در جمع‌بندی، اعضای نشست تأکید کردند که ارتقای کیفیت آموزش بالینی نیازمندحضور مستمر و فعال هیئت علمی بالینی در مراکز آموزشی،
تعریف شاخص‌های دقیق سنجش کیفیت آموزش با محوریت «بیمار و سلامت او»،ارتقای مهارت، بینش و اخلاق حرفه‌ای فراگیران و اصلاح قوانین، زیرساخت‌ها و حمایت مالی مناسب برای استادان.
این نشست گامی مهم در راستای هم‌راستایی نظام آموزش بالینی با سیاست‌های کلی سلامت و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در کشور محسوب می‌شود.

X