پنجشنبه 1402/07/27 07:03
شماره :
1156
در نشست تخصصی مديريت بيماري هاي زنان با طب ايراني مبتني بر شواهد باليني تاکید شد:

لزوم تعامل منطقي بين طب سنتي و طب نوين

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل، دكتر محمد علي محققي معاون علمي فرهنگستان علوم پزشکی و جانشین رئيس گروه حكمت، طب سنتي و طب در دوران تمدن اسلام و ايران، در نشست تخصصي مديريت بيماري هاي زنان با طب ايراني با اشاره به لزوم برقراري تعامل منطقي بين طب سنتي و طب نوين گفت : در گروه حكمت، طب سنتي و طب در دوران تمدن اسلام و ايران تعامل با ساير رشته ها صورت گرفته است كه از جمله آن مي توان به ارتباط اين گروه با متخصصين گوارش وكبد اشاره كرد و اين تعاملات درفرهنگستان علوم پزشكي كشور ادامه خواهد داشت.

 معاون علمی فرهنگستان ادامه داد: فرهنگستان علوم پزشكي کشور تلاش مي كند تا اين تجربيات را استمرار بخشد و سعي ما اين است كه به سهم خود در پيشرفت علمي در حوزه سلامت مشاركت داشته باشيم.

دكتر محققي افزود: طب يك مجموعه به هم پیوسته است و براي تحقق اهداف آن که تامين ، نگهداشت و ارتقاي سلامت همه مردم است، بايد همه حوزه هاي سلامت مشاركت داشته باشند و به همه ابعاد سلامت توجه شود.

در اين نشست دكتر سودابه كاظمي رئيس انجمن متخصصبن زنان و زایمان ايران گفت: طب سنتي در كشور ما مورد اقبال مردم است و اين موضوع تبعات مثبت و منفي را به همراه دارد. 

دكتر كاظمي گفت: امروزه طب ايراني دانشگاهی بر مبناي شواهد علمی پزشكي ارائه مي شود و در درمان بيماري ها بسیار موثر واقع شده است و وظیفه طب ايراني است كه با مداخلات غيرعلمی مقابله كند تا از سو استفاده افراد غير‌علمی جلوگيري شود .

وي گفت: طب سنتي مي‌تواند در زمينه پيشگيري و اصلاح سبك زندگي بسيار موثر واقع شود و به موازات طب مدرن پيش رود.

در ادامه دكتر روشنك مكبري نژاد دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی و رئيس انجمن علمی طب سنتي ايران در اين نشست تخصصي گفت: فرهنگستان علوم پزشكي كشور می‌تواند به عنوان جايگاه علمي، در شناسايي طب سنتي علمي و منطقي به جامعه متخصصان، نقش موثری داشته باشد.

دکتر مکبری نژاد گفت: براي پيشبرد و ارتقاء سلامت جامعه بايد از همه ظرفيت‌ها در حوزه سلامت استفاده شود كه يكي از اين ظرفيت‌ها‌ استفاده از طب ايراني در پيشبرد و درمان بيماری‌ها می‌باشد و لازم است مسئولان و متوليان حوزه بهداشت و درمان و سلامت، اهتمام ويژه اي به طب ايراني داشته باشند تا طب ايراني به صورت علمي و منطقي در ايران گسترش پيدا كند و از ورود طب ‌سنتی نماها به اين حيطه جلوگيري شود .

در ادامه اين نشست، دكتر محسن ناصری استاد فارماكولوژي و متخصص طب سنتي به مقالات علمی متعدد طب ایرانی در مجلات پژوهشی معتبر اشاره کرد و گفت: در یکی از این پژوهش‌ها كه در دانشگاه شاهد در زمينه طب سنتي بر روي گياه "مورد " صورت گرفت، مشخص شد که اين گياه باعث كاهش خونريزي در دوران قاعدگی مي شود .

همچنين دومين تحقيق ما بر روي درمان خونریزی بیش از حد ( هايپو منوره) با گياه پونه نشان داد كه این گیاه در بهبود وضعيت قاعدگی، تاثير قابل ملاحظه اي داشته است.

دكتر ناصري افزود: مطالعه ديگر ما مقايسه بر روی اسید بوریك (واژیبل) بوده است كه نشان داد در عفونت هاي واژن مقاوم به درمان این ترکیب بسيار موثر واقع شده است .

وي گفت: ما رژیم غذايي گرم را از ديدگاه طب سنتي در بانواني كه مشكل تخمک‌گذاری داشتند بررسي كرديم و این تحقیق نشان داد این روش در درمان ناباروري بسيار موثر بوده است .

گفتنی است این نشست بیست وهفتم مهرماه سال جاری با حضور صاحب نظران طب سنتی و نیز متخصصان حوزه سلامت زنان در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.

پرکاربردها

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

بنرها

 

X