بازنگری در آموزش دندانپزشکی و توقف تربیت نیروی حد واسط
به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل، در جلسه گروه علمی علوم دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اعضا با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزش و خدمات دندانپزشکی، تربیت هرگونه نیروی حد واسط جدید را بهعنوان اقدامی غیرضروری و آسیبزا ارزیابی کرده و بر بازنگری در کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی با رویکرد پیشگیرانه تأکید کردند.
گروه علمی علوم دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران درنشستی با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران این حوزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف چالش نیروی انسانی در نظام سلامت دندانپزشکی پرداخت.
در این نشست، مسئله «نیروی حد واسط» بهعنوان یکی از محورهای اصلی مورد بحث قرار گرفت. اعضای حاضر بر این نکته تأکید کردند که هرگونه تربیت نیروی حد واسط با عناوینی نظیر بهداشتکار دهان، تکنسین سلامت دهان یا نیروی حد واسط بهداشتی و درمانی، میتواند موجب تضعیف نظام حرفهای دندانپزشکی و کاهش اثربخشی خدمات شود و به همین دلیل، از ادامه چنین رویکردهایی باید بهصورت جدی پرهیز شود.
همچنین در این جلسه، ضعف در کیفیت آموزش دندانپزشکی در سالهای اخیر، کاهش توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و اخلاق حرفهای، و نبود ارزیابی مستمر از توانمندی بالینی فارغالتحصیلان مورد انتقاد قرار گرفت. اعضای گروه خواستار بازنگری اساسی در کوریکولوم آموزشی دکترای دندانپزشکی و حرکت از محور درمانمحوری بهسوی رویکرد پیشگیرانه و بهداشتی شدند.
از دیگر محورهای مورد توجه در این نشست، بررسی وضعیت اجرای عدالت آموزشی در دندانپزشکی و ارزیابی عملکرد دانشکدههای دندانپزشکی در سطح کشور بود. به گفته اعضای این گروه علمی، افزایش بیرویه تعداد دندانپزشکان در سالهای اخیر بدون ایجاد زیرساختهای حمایتی لازم، اجرای تعهدات قانونی این فارغالتحصیلان را با مشکل مواجه کرده و ضرورت بازنگری سیاستگذاریها در این حوزه را دوچندان کرده است.
در پایان، بر استفاده مؤثر از مراقبین سلامت موجود در شبکههای بهداشتی کشور بهعنوان راهکاری برای ارتقای آموزش و پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان تأکید شد.